"Diorang Berlakon Aje Lah! Bukan Betul Pun!!!"

,23:12 | Comment
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 
 
  tadi masa aku jenjalan kat FB, ada terjumpa satu video yang di share oleh satu page ni. ada seorang lelaki. aku tak kenal. tapi aku tahulah dia tu lelaki yang memang selalu buat video upload kat insta. ala.. kalau kat uTube macam matlutfi, anwar hadi, aiman azlan , mrtheallshared, aman wan... and so on. 

nak tengok video yang aku tengok tu ? klik >SINI<

and I watch that video tanpa pikir apa-apa yang prejudis pun terhadap lelaki tu. aku cuma ambik point dalam video tu. bagi aku video tu lawak. sangat. dan its kinda sindir pompuan secara general la kan... well ., aku sebagai pompuan pun setuju dengan point dia tu.

tapi!
bila aku scroll2 kat bahagian komen tu, aku nampak ada 2 golongan kat situ. first ? orang yang tegur perbuatan lelaki tu sebab menyerupai pakaian pompuan. ye la sebab lelaki tu pakai shawl kan atas kepala.
second? ada golongan yang 'rajin' mengreply komen2 tu untuk back up lelaki tu dengan ayat " woii .. ko ni mesti tak follow video mamat ni kan?? lepastu senang-senang aje nak cakap dia ni pondan!" "weyy.. dia berlakon je la tuuu.. tu bukan diri dia yang sebenar pun!!!" "eh, for your info, dia ni lelaki sejati tau! bukan pondan! kalo tak caye tengok la video2 dia yang lain!"


aku yang pada mulanya nak buat tak kesah aje, tapi bila bace lagi banyak komen dari follower2 setia lelaki tu, maka timbullah hasrat aku nak buat entry ni. bukan sekadar nak luah perasaan, tapi nak kongsi sedikit sebanyak ilmu yang ada.

aku bukanlah orang yang banyak ilmu nak bagi dalil bagai ni. tapi sepengetahuan aku, ustaz aku cakap lahh... tak kira lah samada orang tu berlakon or berpura-pura , hukum HARAM tetap HARAM.
kenapa mesti ada alasan "dia berlakon aje" kalau bab-bab meniru pakaian lain jantina ni?
kalau ada alasan "dia berlakon aje" , kira dalam TV tu pelakon pompuan peluk pelakon lelaki macam laki bini tu tak haram la? sebab "dia berlakon aje" ??
kira kalau orang tu berlakon minum arak, maka tak haram la sebab "dia berlakon aje" ??
well , kan "dia berlakon aje" ...............................

jadi di sini suka saya tekankan, walaupun memang video dia lawak dan ada point yang makan dalam, kalau boleh elakkanlah menyerupai orang yang berlainan jantina, even "dia berlakon aje" ..
sebab menda tu memang haram.

aku bukan nak back up mana-mana pihak. aku bukan hater mana-mana pihak. aku judge berdasarkan apa yang ada dalam dada aku. kalau aku salah, mohon betulkan.

sekian, aku da ngantuk.

wassalamualaikum....
 

No comments:

Post a Comment

Silakan u olls komen disini dulu ye. Your comment memang tak akan terus keluar kat sini.. I will publish and reply your comment once I open this blog. Ok? ☺

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...