Tips Mengurangkan Migrain.

,19:57 | Comment
Ape yang aku akan tulis ni adalah apa yang telah aku dengar dari cikgu biology aku sendiri. Memang aku takde pengalaman, tapi kawan2 sekelas aku banyak tanye kat cikgu care2 nak kurangkan migrain. To be honest, aku tak pedulik sangat ekcelli. Sebab aku tak pernah kena. So, aku tulis setakat ape yang aku ingat je la , ek?

First sekali, cikgu cakap, kalau mandi tu, jangan terus simbah air atas kepala. Mulakan dari bawah. Dari kaki, kemudian perlahan2 sampai ke kepala. Sebab cikgu kate, seharian kite kat luar, cas2 negatif akan keluar melalui ubun2 atas kepala. So, bile balik, kalau kite mandi main simbah air atas kepala, yang tak pernah kena migrain pon boleh kene migrain taw! if kita amalkan mandi macam tu selalu laa. Sebab cas2 negatif yang terkumpul atas kepala kite tu akan masuk balik dalam kepala and kenakan pressure yang tinggi. Tu yang jadi sakit kepala tu.. Especially yang bertudung, cas2 negatif tu tak boleh nak keluar. So, bile kite mandi start dari bawah, cas2 tu akan ditolak perlahan2 and akhirnya keluar.. cuba korang try test laa.. aku dulu pun mandi main simbah aje. Tapi sejak aku try mandi start dari bawah, macam boleh rasa ade cas2 yang naik perlahan2 ke muke .. lepas dah basuh sampai ke kepala, Insya Allah cas2 tu boleh keluar ..

Cara kedua? Cikgu cakap, ”Sujud Lama”. Yup.. sujud mase semayang laa.. pernah dengar tak, dalam otak kita, ade satu bahagian yang memang takkan ade darah mengalir kat situ, except kalau kite sujud? Mesti pernah dengar kannn..?? so, cikgu cakap, sujud lame2. Secara tak langsung, maknenye buat la solat sunat banyak2, tak pun buat solat sunat tasbih. Konfem lame punye korang kene sujud. Heheheee.. cikgu aku cakap, pada mulanya memang akan rasa sakiiiittt sangat2.! Tapi, jangan bangun! Tahan,!! and bile sampai satu tahap, kesakitan tu akan hilang serta merta. Insya Allah, kalau diamalkan selalu, serangan migrain akan berkurang..

WAllahu A'lam. Ok, that’s all. Tu je yang aku sempat ingat. Cikgu memang ade kasi doa ape sume tu, tapi aku tak sempat salin. Hehe..
Orang kate, Sharing is Caring. Sebab tu aku share ngan korang semua.. biar sedikit, mane tau berguna untuk korang.. ok lah. Gua chaw dulu,! Haha..
Wassalam..

No comments:

Post a Comment

Silakan u olls komen disini dulu ye. Your comment memang tak akan terus keluar kat sini.. I will publish and reply your comment once I open this blog. Ok? ☺

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...