Ujian Itu sangat INDAH . . . !!

,20:07 | 2 Comment

Hari ni aku nak story sal satu lagi peristiwa yg aku memang tak boleh lupa seumur hidup aku..it happens about 2years ago..,masa tu aku still in form 2..

aku hengat lagi..that day,hari last of last-year-exam and last day at school.kire memang last of the last arh!

sebagaimana yg korang TAK TAU,aku pegi sekolah dengan school bus..name jex school bus,tapi sampai sekola lewat !kalau aku kayuh beskal boleh sampai awal lagi dari bas tu kott!

Story nye camni..hari tuu,paper sejarah,start pukul 8pagi laa..hari tu jugak la driver bas tu buat hal... entah laa..kadang-kadang aku wonder jugak,nape bas tu selalu sangat lewat..tapi kalau aku tanye pun,bukan bas tu boleh jadi awal pun..silap hari bulan,makan pelempang driver bas tu hah..(actually driver bas tuh tak garang pun..he2)so,aku diamkan aje walaupon hati ni da panasss..bukan setakat hati,kepala and muka pun rase cam kene bakorrrr..tangan pulak rase gatal je nak tampor muka orang.!
otak aku masa tu memang dah tak boleh nak digest fakta-fakta dalam buku sejarah tu..

akhirnya,bas tu sampai jugak depan pintu pagar sekolah aku bila jarum minit jam tangan aku dengan senang hati berlabuh kat nombor 3. Oh My Allah!!pukul 8:15 minit!! aku pun dengan hati yg berat bercampur jantung yg berdegup kencang melangkah turun dari bas selaju LRT..dah memang Takdir agaknya..ari tu jugak adalah hari untuk hantar buku teks.ada la dalam 20bijik jugak buku aku tuh.kalau hantuk kat kepala driver bas tuh,boleh koma 5bulan kot.he3..tapi aku tak la jahat camtu..


korang bayang sendiri la..dah la blok tempat aku exam toh jaoh gile,pastu aku terpaksa BERLARI MENYEBERANGI PADANG sambil bawak buku seberat 5KG (kot) sebelum sampai kat blok aku tuhh..


Aku hengat lagi,masa tu,ade la 2,3 orang budak sebaya ngan aku(kelas lain) yg sama-sama berlari ngan aku..masa sampai kat tangga blok tuh(belum naik lagi) ,ade la salah sorang budak tu turut sama tersadai kat tepi tangga sekali ngan aku ,..dah macam ikan duyung kat tepi pantai pun ade.,..nak wat canne ,memang semput berlari ..tangan pulak rase cam nak tercabut je gara2 buku yg berat gilew tohh.. “Ya Allah....beri aku kekuatan.....!!”hati aku masew tu memang ta putus2 berdoa. Aku terpaksa gak angkat kaki aku and gagahkan diri sendiri untuk daki tangga tu sampai la aku jejak anak tangga yg terakhir.seriously...masa tu memang rase nak pitam!mata dah berpinar2..rasa cam bukan setakat bintang sedang berputar2 keliling atas kepala aku nih,tapi sekali ngan tahi bintang pun turut sama join!!then,tanpa banyak pikir,aku hempaskan buku2 aku tuh kat atas lantai tepi kelas.. “lantak ngkau la buku..” bukan aku nak biadab or tak hormat buku,tapi masa tu function otak aku terPAUSE seketika..

Pastu aku terus masuk kelas and amek tempat duduk..aku penah baca yg ‘senyum’ tu boleh tenangkan hati,walau ape2 keadaan pun,..so,aku pusingkan kepala aku 90darjah and senyum kat one of my bestfren kat sebelah.dalam hati aku,maybe lepas tengok dia senyum,aku boleh jadi lebih tenang. tapi,aku tersentak giler bile dia tak balas pun senyuman aku,tapi terus berpaling kat tempat lain dengan muka yg masam cam cuka ..! seingat aku lha,aku tak de gadoh pun dengan die..tapi...biarlah! akhirnye,aku terpaksa memaksa diri aku untuk senyum sensorang dalam kelas tohh macam orang sewel..

siap!now,i'm ready..aku pun bukak la paper sejarah tu dengan otak yg tersangat blank..
lepas je aku bace soalan pertama,mulut aku secara automatik ternganga luas macam gajah tengah menguap (tak tahu la camne toh.he3).. “patut la ,semua orang dah ade muncung sepanjang 2.5 jengkal..”  hesh!aku pulak,semua yg aku baca sejak malam tadi habis terbang macam burung belatuk masa aku tengah berlari2 dengan ‘ayu’nye kat tengah2 padang sekolah tadi..
mase tu,Allah je yg tau keadaan aku..dah la masa dah banyak terbuang sebab bas yg ‘hyper lembab’ tuh,pastu aku dgn keadaan panass dan tak cukup nafas,terpaksa jawab soalan sejarah yg memang macam tak nak bagi orang jawab tu ..

seriously,memang aku boleh bagitau korang laa..90% dpd jawapan aku mase tuh,memang aku tembak!!lepas habis je exam,biasenye aku akan semak balik jawapan..tapi ,exam hari tu,memang aku tawar hati sebab  dah agak  yg aku mesti FAIL punyer,,.

_END OF YEAR 2010_


*YEAR 2011*

Hari tu aku tak hengat berape hari bulan..tapi hari tu hari dapat result last-year-exam taon lepas..

Mase tu,mase rehat..so,aku pegi beli makanan laa..sampai je dalam kelas,memang dah nampak kertas putih atas meja masing2..oh!result aku!!terus aku terkam and cari markah sejarah yg aku rase paling teruk dalam sejarah idup aku..kikiki..mata aku pun terus melilau2 atas kertas tuh..akhirnye aku jumpe ape yg dicari.

Sejarah _    _    _    _     _    _    _    _    _    _    _    _    _    _    _    _   90

What the..?biar betik?!! I got 90? ”ehh..ni bukan kertas result aku nih...tertukar ngan orang laen kot..”

So,aku terus tengok kat ruangan nama at bahagian atas kertas(yg mane aku langsung tak pandang tadi sebab terlalu excited). Eh!betol la..ni name aku nih..aku silap tengok kot markah tadi.. (still tak dapat terima kenyataan)

Aku pon semak la sekali lagi dengan muka yg tak pecaye + sengihan yg semakin melebar.. wahhh...betol laa.....memang aku dapat 90!! Korang boleh bayang sendiri kot..macam mane perasaan bile dapat tau kertas yg kita target fail,tapi kita dapat A!!bukan setakat A,tapi A plus!!!

Untuk menambahkan lagi ke’excited’an aku,aku jenguk result kawan2 kat sekeliling..yupp..macam yg dijangka,memang MAJORITI dapat gred C!bukan aku nak menunjuk ke hape...tapi,terlalu shock!

“Ya Allah..Kau Maha Adil,Maha Penyayang,Maha Mengetahui.......!!” hati aku masa tu tak boleh berhenti memanjatkan segala kesyukuran pada Allah..betapa besar kekuasaanMu Ya Allah.. masa tu jugak lah aku teringatkan firman Allah dalam Al-quranul karim : “sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan” ..sejak hari tu,ayat ni selalu bermain dalam fikiran aku waktu ditimpa ujian dari Allah..

Thanks a lot to Allah....to my teacher ..and to the bus driver..kalo bas tuh ta lewat ari tu,maybe sampai sekarang aku still tak sedar tentang ayat yg penuh karamah tuuu..

Lastly,ingatlah,,,every thing that happen,there must be a hikmah behind of it..
Wassalam..!






2 comments:

  1. suspen gak aku nak tau result tu..haha
    http://www.jeritpekik.my/2012/12/senarai-entry-entry-terbaik-dari_26.html

    ReplyDelete
  2. @afifudinsohaini huhu..thanks la sudi bace n komen.,

    ReplyDelete

Silakan u olls komen disini dulu ye. Your comment memang tak akan terus keluar kat sini.. I will publish and reply your comment once I open this blog. Ok? ☺

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...