Let's Make Your Own Pizza!!!

,21:51 | Comment
Assalamualaikum Salam dihulur..(skema semacam)

 


hari ni aku rase berbaik hati nak share 1 resipi ngan korang..mase cuti ni la ruang aku nak cube segala resipi yg aku idam2kan selama ni.. kali ni, aku buat pizza pulak! tapi, takde la ohsem macam pizza cheesy 7 kat pizza hut tu.. aku buat biase2 jer..


tapi, kalau korang berminat nak nuat pizza macam aku jugak,bolehla refer resipi kat bawah ni, ..simple punyer!!

Bahan Doh Pizza :

250 gm tepung gandum biasa / tepung roti (high protien flour).
1 camt gula halus.
setengah camt rata garam.
1 camt yis segera.
125 ml air suam.
2 camb minyak zaitun (aku pakai minyak jagung je..pun boleh).
1 biji kuning telur.

Bahan Inti Pizza :

1 camb mayonis.
150 gm sosej ayam / daging.
1 biji bawang besar.
200 gm kaju parut.
sayuran campur sejuk beku ( sebanyak mana yang korang nak)
sos tomato.

Cara menyediakan doh pizza :
-> ayak tepung ke dalam mangkuk adunan.
-> masukkan gula, garam, yis dan kacau rata.
-> masukkan kuning telur, minyak dan air sambil diuli sehingga menjadi doh yang licin dan lembut.
-> tutupkan mangkuk (dengan kain lembab kalau boleh) dan biar doh rehat lebih kurang 1 jam / sehingga doh kembang 2 kali ganda.

*sementara itu, bersihkan dan potong bahan-bahan untuk inti pizza.

Mencanai doh pizza :
-> keluarkan doh dari mangkuk dan uli diatas papan canai ( or whateverlah..atas lantai pun boleh. hehe) buat beberapa minit.
-> canaikan doh berbentuk bulat semuat dulangnya.
-> alihkan doh keatas dulang pizza yang telah digriskan.
-> sapukan sedikit minyak zaitun dan bakar kosong doh pizza selama 12 minit. (220 darjah celcius)

*then,get ready untuk taburkan bahan2 inti di atas pizza..!

->first, sapu mayonis atas doh pizza.
-> pastu, taburlah sosej , then separuh dari keju parut, sayur-sayuran ,sos tomato, dan taburkan keju yang selebihnya tadi.
->turunkan suhu kepada 200 darjah celcius dan bakar selama 20 - 30 minit / sampai keju tak lagi berbuih.

done! inilah hasilnya!






hey! klik gambar dibawah kalau anda suka resipi ni!!

No comments:

Post a Comment

Silakan u olls komen disini dulu ye. Your comment memang tak akan terus keluar kat sini.. I will publish and reply your comment once I open this blog. Ok? ☺

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...